KettleBell training

Kettlebelltraining is een klassieke vorm van krachttraining, waarvan de oorsprong te vinden is in de 18e eeuw toen het reeds toegepast werd door Russische militairen.

Kettlebelltraining is onlangs herontdekt en sindsdien in populariteit alsmaar toegenomen. Niet alleen door krachtsporters, maar ook door atleten die op zoek zijn naar sportspecifieke training wordt de weg naar de kettlebells vaker gevonden. Deze workout is geen hype, maar een wetenschappelijk onderbouwde training die de kracht, snelheid, coördinatie en core stability (stabiliteit van de rompspieren) verbetert.

 

  • De voordelen:

Wat kettlebell training zo aantrekkelijk maakt, is de hoeveelheid spieren die je tegelijkertijd traint. Dit maakt het een efficiënte methode voor een effectieve workout. Bij veel van de oefeningen train je de benen, rug, buikspieren, armen en schouders. Het bevordert niet alleen je spierkracht. Doordat je vele spieren tegelijkertijd inzet neemt ook je uithoudingsvermogen enigszins toe. Je kunt met recht spreken van een; total body workout.

Afhankelijk van je lichaamsgewicht en je trainingsintensiteit verbrand je ongeveer in dertig minuten al snel 400 calorieën.

 

  • Sportspecifieke krachttraining:

Sportspecifieke krachttraining concentreert zich met name op specifieke bewegingen uit een bepaalde tak van sport. Hoe meer de training overeenkomt met de sport waarvoor je traint, des te groter het effect zal zijn op je sportprestaties.

Kettlebell training is geen vorm van krachttraining zoals bij gewichtheffen waarbij het doel is om zoveel mogelijk gewicht te verplaatsen. Maar het is een belangrijk onderdeel in sportspecifieke trainingsprogrammas, want het geeft ondersteuning om in latere fases je verder te ontwikkelen op het gebied van explosieve kracht en

krachtuithoudingsvermogen (middelmatig gewicht, veel herhalingen). Dit maakt een kettlebell workout vooral geschikt in de fase na maximale krachttraining.

 

  • Voor beginners?

Wanneer je nog niet bekend bent met krachttraining of kettlebell training, is het aan te bevelen om overbelasting tegen te gaan met een licht gewicht te beginnen. Let op: als beginner het aantal herhalingen niet te overschrijden. Laat de spieren de eerste weken rustig wennen aan de belasting. Als richtlijn kun je aanhouden dat je als vrouw met een kettlebell van 6 tot 12 kilo begint. Mannen kunnen starten met een gewicht van 12 tot 18 kilo.

 

Categorieën: Groep lessen