Post-Natale Fitness

Post natale fitness is ook voor jou!

Wil je na je bevalling zo snel mogelijk weer in je geliefde kleding passen? En zelfs beter uitzien dan voorheen? Met Postnatale fitness training is dat mogelijk. postnatale fitness trainingen voor jou om samen met je baby uit te voeren. Bespaar tijd en have hun doing it.

Wat houd post natale fitness in?

Het doel van deze training is om een begin te maken met het herstel van je lichaam na zwangerschap en bevalling. Het help  je sterker te worden, pijn verlichten en weghalen en het vertrouwen in je lichaam te hervinden. Hierdoor word de drempel om weer te gaan sporten, trainen of fitnessen lager. De training worden in samenwerking met  speciaal opgeleide fysiotherapeuten gegeven. De postnatale training wordt in de eerste fase individueel gegeven.

tevens leert ervaring ons dat in de eerste fase de behoefte aan persoonlijke aandacht het vertrouwen en privacy het hoogst licht.  In de tweede fase wordt de training in kleine groepsverband gegeven van 3 tot 6 personen. Vrouwen hebben meer zelfvertrouwen na de eerste fase en staan voor meer open.  Samen met de fysiotherapeut wordt een inventarisatie gemaakt van de klachten en de individuele wensen, waarna een oefenprogramma wordt samengesteld. Aandachtspunten kunnen zijn:

  • Bekkenbodemtraining;
  • Behandeling van bekkenpijn;
  • Behandeling van het litteken na keizersnede;
  • Stabiliserende oefentherapie voor het bekken;
  • Spierversterkende oefeningen voor buik- rug en beenspieren;
  • Het geven van adviezen op gebied va; houding, dragen, bukken en tillen;
  • Training ter verbetering van de algehele conditie.

Wat is bekkenbodemfysiotherapie?

Bekkenfysio richt zich op het voorkomen en verhelpen van bekkenbodemklachten. Zowel mannen als vrouwen kunnen bekkenbodemklachten ervaren, maar door de vrouwelijke anatomie zijn vrouwen meer vatbaar voor bekkenbodemklachten. Dit houd in dat door het baren van kinderen het risico bij vrouwen groter is op het ontwikkelen van bekkenklachten.

Thans leert de bekkenbodemfysiotherapeut je wat de invloed is van je houding op de functie van je bekkenbodem en core. Samen met de personal trainer zal de fysiotherapeut een op maat programma en behandelplan naar jou behoefte maken.  Je leert hoe je bekkenbodem correct aanspant, en nog belangrijker, ontspant om deze sterker, stabiel en klachtenvrij te maken.

Afhankelijk van de beschrijving van je klachten doet een bekkenbodemfysio intern onderzoek. Dit gaat manueel of met een speciaal apparaat, waarbij de spieractiviteit van je bekkenbodem wordt getest. Ook wordt er gecontroleerd  op mogelijke verzakking van de bekkenbodem en zo ja, van welke graad. Het onderzoek gebeurt uiteraard alleen met jouw toestemming.

Men gaat vaak van uit dat de verloskundige of arts 6 weken na je bevalling hierop controleert. Dat is niet in elk geval zo. Sterker nog het is geen standard procedure. De verloskundige of arts controleert niet de spieractiviteit van je bekkenbodem en of er sprake is van een eventuele verzakking. Dit is dan ook een hele goede reden om vooral in de 6-8 weken na je bevalling een bekkenbodemfysiotherapeut te bezoeken.

Wat zijn bekkenbodemklachten?

Prenatale klachten:

  • SI-gewricht klachten, pijn aan je stuitje, bekkeninstabiliteit.
  • Urineverlies.
  • Voorbereiden op je bevalling door middel van oefeningen (dit is geen klacht).

Postnatale klachten:

  • Urineverlies, wanneer dan ook (hoesten, niezen, touwtje springen enzovoort).
  • Pijn aan je bekken, zowel aan de voor- als achterzijde.
  • SI-gewricht klachten, pijn aan je stuitje, bekkeninstabiliteit.
  • Verzakkingsklachten: drukkend/zwaar gevoel in het bekken, gevoel alsof er een bal in je vagina zit.
  • Moeite bij plassen, niet volledig kunnen legen van de blaas, constante aandrang.
  • Diastase.
  • Verhelpen en/of beheersen van een verzakking.
  • Rehabiliteren na een keizersnede.
  • Pijn bij gemeenschap.

Misschien herken je jezelf in één of meerdere van deze klachten. Wacht niet langer mee, maak een afspraak.

Ook als je al jaren terug bent bevallen (met of zonder klachten) is het nog steeds verstandig om naar een bekkenbodemfysiotherapeut te gaan. De bekkenbodemspieren zijn letterlijk verstopt. Je ziet ze niet en het merendeel onder de vrouwen weten niet hoe ze die goed moet aan- en ontspannen. Het gaat om bewustwording van deze spiergroep en hoe je ermee omgaat tijdens en na een bevalling. Wij helpen je en geven je de juiste tools mee om je bekkenbodemspieren goed te leren gebruiken.

Trainers, coaches en begeleiders: durf door te verwijzen!

Ben je een personal trainer, coach en of begeleider en wil jij mee informatie na het lezen van dit artikel? Neem gerust contact met ons op:

Belangrijk is: Weet waar de grenzen van je beroep liggen en durf het te uiten. Een postnatale klant helpen eindigt niet bij het doorverwijzen naar bekkenbodemtherapie. Wij zijn onderdeel van de puzzel,  door samen te werken bereiken we meer voor de klant op de eerste plaats en leren we meer van elkaar.

 

Meer informatie over bekkenbodemfysio vind je hier: http://nvfb.fysionet.nl/

 

Maak vandaag nog en afspraak.







    Deel onze informatie