Squatclinictwente

Maak een goede start in 2020 – werk aan een solide basis.

start 20 janauari 2020
Wat is een Squatten eigenlijk?

Een squat is een kniebuiging met extra weerstand waardoor je beenspieren, en vooral je bovenbeenspieren traint. Deze weerstand kan komen door eigen lichaamsgewicht en of extra gewicht te dragen zoals; bar-dumb-kettle-bell of een andere vorm van additioneel of toegevoegde gewicht

Het is misschien wel een van de belangrijkste, moeilijkste en meest onderschatte oefeningen die je kunt doen.

Bij squatten traint je ook zeker je hamstrings, bilspieren, kuiten en bovenbeenspieren. Echter is squatten een oefening waar je je hele lichaam target mits je het goed uitvoert. Een goede houding is namelijk van groot belang en daarmee train je ook je rug- en buikspier. Daarbij werk je met een squat niet alleen aan je kracht, maar kun je ook flink vet verbranden. Zeker als je in hoog tempo squat. Een goede techniek, basis kennis van de anatomie, focus en de juiste ademhalingstechniek is daarbij echter wel van groot belang.

Een goede squat

Van de squat wordt nog wel eens gedacht dat hij slecht is voor je knieën, maar als je de oefening goed uitvoert is juist het tegenovergestelde waar. Door te squatten kun je de stabiliteit van je knieën zelfs verbeteren en jezelf blessure gevoelig vrij maken door sterke bovenbeen spieren te ontwikkelen

Veelgemaakte fouten tijdens de squat

  • let op! De volgende fouten kunnen blessures veroorzaken
    • 1. De stang ligt te hoog of te laag. De stang ligt te hoog of te laag
    • 2. Je Ademhaling is niet goed
    • 3. Geen Stabiele houding
    • 4. Het gewicht leunt niet op je Hielen
    • 5. Je gaat niet laag genoeg
    • 6. Verkeerde Schoenen
    • 7. Naar voren leunen op de tenen
    • 8. Knieën naar binnen laten vallen
    • 9. Te snel zakken/ naar beneden vallen
    • 10. Knieën op slot zetten
    • 11. Bolle rug
    • 12. Buik naar buiten drukken
    • 13. Adem inhouden en persen

Welke variaties op de squat zijn er?

  • we kennen inmiddels zoon 40 variaties. de standaard of meest gebruikte zijn:
    • 1. Back Squat
    • 2. Deep squat
    • 3. Curtsy squat
    • 4. Hack squat
    • 5. Front Squat
    • 6. Overhead squat
    • 7. Sumo Squat
    • 8. Single Leg Squat/Pistol Squat

Waar zijn squats goed voor?

  • De uitwerking op een goed technisch uitgevoerde squat zijn het volgende:
    • 1. Meer kracht
    • 2. Spieren kweken
    • 3. Vet verbranden
    • 4. fitheid bevorderend
    • 5. Je krijgt een beter uithoudingsvermogen
    • 6. Meer explosiviteit
    • 7. Sterkere botten (bot dichtheid bevorderen en behouden)
    • 8. Betere balans
    • 9. Meer discipline door de squat
    • 10. Sterkere gewrichten door de squat
    • 11. Vergroot je flexibiliteit
Deel onze informatie